torsdag 21 februari 2008

Ambassadören

I början av veckan blev jag uppringd av skolan, Sveriges ambassadör skulle komma till Szeged och ville träffa de svenska eleverna. Så jag fick i uppdrag att informera de andra svenskarna om detta möte. Så under veckan har teorierna florerat om vad mötet skulle handla om.
- Sverige är i krig
- De vill bjuda på en semla
- De vill betala av våra studielån
...

Så idag var det dags. De allra flesta svenskarna var faktiskt där, nog första gången vi va samlade så ordentligt. Efter en stund kom program direktören(proff. Szabo) för oss utländska studenter med ambassadören Cecilia Björner och hennes sekreterare Johan.
Efter lite floskler från Prof. Szabo lämnade han oss och mötet övergick i svenska. Fick lite allmän information om ambassaden och vad vi kan förvänta oss av dem etc.
Måste säga att jag är ganska imponerad över att hon tar sig tid att komma hit och träffa oss, och över hennes uppriktiga intresse för hur vi upplever livet här och hur de kan vara till hjälp.
När de sedan frågar hur de kan hålla kontakten med oss och jag på lite skämt föreslår facebook(har en grupp där för oss svenskar här i Szeged där) så nappade dom direkt(ytterst komiskt, utlöste ganska mycket skratt). Ambassadören själv hade inget konto, men hennes sekreterar hade ett. Men så ville de även ha en emailadress för att vara på säkra sidan, så nu har ambassadören min email.

Hoppas något gott kan komma ut från det här.

Inga kommentarer: