fredag 9 maj 2008

Angagerad lärare

Vi det här året haft en helt underbar lärare i patologi, inte professorns som håller föreläsningarna(han är oxå bra) utan han som är med oss på obduktionerna och histologilabbarna.
För det första är han en naturbegåvning vad gäller att lära ut, det verkar bara sitta i blodet. Han lyckas få allt verka intressant, lätt och självklart. Han ser sig själv som våran tjänare och är verkligen mån om att vi ska lärare oss och tycka det är kul.
Eftersom jag är gruppledaren så är det jag som hållit den mesta kontakten med honom vad gäller schema ändringar och andra frågor. Och jag har mer än gärna gått på hans lektioner(har missat väldigt få av hans lektioner) för att jag vet att det ger mig något. Med andra ord han vet vem jag är och vad jag går för.
Så igår när provet(inte tenta) i patologin gick åt skogen så hörde jag av mig till honom(sms) för att ta reda på vad som gäller för ett omprov(så jag skulle kunna sova den natten) varpå han faktiskt ringer upp mig och säger att han kollat på provet och godkänt mig. Så jag sov riktigt gott inatt.
I dag när jag träffade honom så säger han att han tycker jag ska gå upp på en för-deltenta(tentan är i tre steg och man kan göra första steget i ett förprov utan att förbruka en tentagång) nästa vecka. Det hade jag redan uteslutit, man måste ha ett bättre snitt på sina prov under terminen och i och med att jag bara precis klara mig på den här sista är det kört. Men han sa att om jag vill så skulle han fixa så att jag får göra förprovet ändå. Det gör otroligt mycket för min motivation att han tycker jag är en så pass bra elev att han är villig att göra det för mig. En mycket välbehövd uppmuntran och boost i uppladdning inför tentaperioden,

1 kommentar:

Patricia sa...

Håller med dig, det är alltid uppmuntrande med engagerade lärare. Man blir motiverad och presterar bättre.